En kameratgjeng fra Furnes i Hedmark fikk for noen år siden et innfall om å bygge en husbåt de kunne ha på Mjøsa! I løpet av et par uker hadde de snekret en flytebrygge med et enkelt overbygg, og satt på en påhengsmotor.
Etter et par sesonger orket dessverre ikke “båten” mer, men det å tilbringe sommeren i en husbåt på Mjøsa gav mersmak! De bestemte seg for å bygge en ny, større og bedre båt!
En kjernegruppe bestående av Einar, Håvar, Audun, Eivind og Anders satte seg som mål å bygge ny båt på to somre. De hadde et budsjett på 100.000 kr.
Syv år senere var husbåten endelig ferdig! Store deler av disse somrene har de tilbragt på båten.
Totalt kostet den nærmere 150.000 kr å bygge.
“Det å bygge båten har vært det som har vært mest givende”, forteller Anders. “Ikke bare det å ha en spesiell båt, men det å kunne skape noe sammen!”
Grunndekket er bygget på tre 25 kubikks store skrogtanker. Det sitter en 2,6 liters Nissan dieselmotor i den ene tanken.
De åtte lugarene på første dekk er innredet enkelt, med fokus på rommet utenfor – vannet.
Båtbyggerne har laget en løsning der en kran i taket benyttes til å senke øvre halvdelen av ytterveggen i lugaren slik at rommet åpnes.
På andre dekk bygget de seg en storstue med kjøkken. Her har de også styrhuset.
På taket kan de sole seg, slappe av og spille spill.
Det endelige resultatet bærer preg av prøving og feiling, det mangler ikke akkurat på skjevheter og ujevnheter. Men dette er noe vi har laget selv og det er i våre øyne mye vakrere enn alt som er perfekt og feilfritt, sier Anders
Dette prosjektet har knyttet gruppen sammen.
De har prøvd seg frem underveis, blitt kjent med materialene og ulike teknikker og har vokst med oppgaven.
Guttene opplevde at det var lett å jobbe med tre. Terskelen var lav for bearbeidelse og læring.
De kunne bruke enkle verktøy og fant materialene lette og håndterlige. Uendelige muligheter for overflatebehandling og konstruksjoner åpnet for mang en kreativ løsning!
Det er utrolig hva som kan skje bare man tør å prøve!
forteller Anders
Det var ikke like enkelt å få båten godkjent. Den Grimme Elling er nå definert som et midlertidig tiltak etter Plan og bygningsloven, mens plasseringen av den er meldepliktig.
Og når det gjelder navnet? De tenkte jo på HC Andersens eventyr om den grimme Ælling. “Det var en liten skrivefeil der i begynnelsen” ler Anders. “Men det synes vi passer fint til dette prosjektet!”
5 Kommentarer
Hei, jeg lurer på hvorfor den ikke kunne registreres. Hva var årsaken ? Noen tips om hva dere gjorde feil i prosjektet som kunne gjort det enklere ? 🙂 Mvh Bjørn
Hei Bjørn,
Jeg er ny redaktør på bloggen her og har ikke all kontaktinfo tilgjengelig, men jeg har notert meg spm ditt og skal nøste opp i det slik at vi kanskje/forhåpentligvis kan få et svar:) /Hege
Hei
Jeg skal bygge meg en husbåt i 2015 og lurer på det samme som Bjørn. Hvordan er lovverket rundt en husbåt og har dere noen nyttige forslag som burde tas med i planleggingen?
Mvh Martin
Hei Martin,
Vi kontakter eierne og videresender din mailadresse slik at dere kan komme i direktekontakt. Lykke til med prosjektet! Vi håper du vil sende oss bilder og søke Inspirasjonsprisen:) /Hege
Vi har fått litt flere opplysninger fra Anders og gjengen bak “Den grimme Elling” som kanskje kan hjelpe andre som drømmer om husbåt:
1) Ang. registrering i Redningsselskapets småbåtregister: Vi kunne godt registrert båten der om vi ville. Vi har imidlertid ikke behov for å registrere den, og småbåtregisteret er et helt og holdent frivillig register, så derfor har vi ikke meldt oss inn.
Til Martin og andre som lurer på noe vedr. lovverk:
Dette er et betraktelig mye mer innviklet spørsmål å svare på, er jeg redd.
Lovverket rundt husbåter er ganske ullent, men det hele avhenger egentlig bare av en skjønnsmessig klassifisering. Kort forklart: en båt må forholde seg til Småbåt- og Fritidsbåtloven (SFL). En husbåt må forholde seg til *både* SFL og Plan- og Bygningsloven (PBL), men er kun å regne som meldepliktig tiltak. Et flytende hus, derimot, må forholde seg til både SFL og PBL, og er å regne som et søknadspliktig tiltak. (MERK: Dette er imidlertid basert på den forrige versjonen av PBL, da ny versjon av denne loven trådde i kraft fra nyttår. Hvordan dette står i dag er jeg usikker på. Jeg er heller ikke jurist, så jeg snakker kun av erfaring med vår sak.
For mer info om hvordan man skiller på husbåter og flytende hus, se dette rundskrivet: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/rundskriv-h-0905/id109476/
Håper dette kan være litt til hjelp!
Vi sender en stor takk til Anders fra “Den Grimme Elling” som tok seg tid til å svare så utfyllende og godt:) /Hege i Bergene Holm AS