Nesten 1200 år er gått siden Osebergskipet ble lagt i en haug i Slagendalen utenfor Tønsberg, før det i 1904 ble gravd fram igjen og fraktet til Oslo for preparering og restaurering. Originalskipet befinner seg i dag i Vikingskipshuset på Bygdøy, sammen med skipene fra Gokstad og Tune. Et fjerde skip, Klåstadskipet, kan sees på Slottsfjellmuseet i Tønsberg.
Bergene Holm AS er stolte av å ha levert rundt 100 tømmerstokker til rekonstruksjonen.
Tidligere kopier av Osebergskipet har vært lite sjødyktige. En av hovedhensiktene med dette nye prosjektet er derfor å etterprøve noen av beslutningene som ble tatt i forbindelse med rekonstruksjonen etter 1904. Forprosjektet for det nye Osebergskipet har blant annet tatt i bruk laser og datascanning av originalen, visuelle undersøkelser er foretatt og nye tegninger utarbeidet. Det ble bygget en modell i skala 1 : 10 som ble testet i Skipsmodelltanken ved Marintek i Trondheim.
Til byggingen er det hentet inn bistand fra verdens ledende ekspertise på bygging av vikingskip. Vikingeskibsmuseet i Roskilde har allerede erfaring fra bygging av fem vikingskipskopier, og har deltatt i byggingen av nytt Osebergskip sammen med flere av Norges fremste tradisjonsbåtbyggere.
Rekonstruksjonen vekker også internasjonal oppsikt: Det Londonbaserte TV-produksjonsselskapet Bellwether Media har fulgt byggingen av det nye Osebergskipet på vegne av National Geographic Channel. Et timelangt program vil i løpet av 2012 bli sendt til 270 millioner husstander i 166 land.
Etter takketaler og Elfi Sverdrups «Volvesang» ble Osebergskipet endelig sjøsatt til jubel fra de flere tusen tilskuerne til lands og til vanns.
Stiftelsen Nytt Osebergskip er stolte over å ha sjøsatt et gjeldfritt og sjødyktig skip, men de vil ikke hvile på årene. Båtbyggerne ønsker at det fortsatt skal skje spennende ting på Osebergodden også etter at skipet er sjøsatt. Mast og seil skal på plass i tillegg til at det allerede denne sommeren er klart for byggingen av en ny båt! I selve Gokstadskipet lå det tre mindre båter. Den største var på 30 fot og det er denne daglig leder og båtbygger Geir Røvik & co ønsker å starte byggingen av.